Polski Związek Orientacj Sportowej
  • Czwarty Magazyn bieg na orientację
    Czwarty numer Magazynu bieg na orientację naładowany jest wiedza, wywiadami i zdjęciami. W tym roku mamy dla Was też nowosć: kalendarz scienny A3 z oznaczonymi zawodami CTZ!   Jak Milos Nykodym dochodził do zwycięstwa w Pucharze Swiata? Jak uczyć się na porażkach? Jak się mieszka w Finlandii? Jak ćwiczyć mięsnie, jakie stosować treningi alternatywne? Kto zwyciężył w klasyfikacji medalowej MP? Jak analizować swoje biegi? Czy na szczyt prowadzi zawsze ta sama droga? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie prezentowanym numerze. Pełen spis tresci znajdziecie poniżej:
  • Nowy Magazyn już w sprzedaży!
    W trzecim numerze Magazynu bieg na orientację jeszcze większa dawka wiedzy, map i ciekawostek! Zobaczcie co zmieniło się w ISOM, czyli jakie symbole zobaczymy na mapach od 2018 roku. Poznajcie tajniki treningu mentalnego, zobaczcie jak wyglada ?ten dzień? Martina Hubmanna, przeczytajcie wywiad z Lina Strand. Do tego relacje z zawodów, kalendarz na 2018, imprezy od strony PR-owej, pomysły na trening i? jeszcze więcej. Pełen spis tresci znajdziecie poniżej:
  • Drugi numer Magazynu!
    Już jest! Drugi numer Magazynu bieg na orientację! Po sukcesie pierwszego wydania postanowilismy, że kolejna porcja wywiadów, analiz, map i zdjęć ukaże się już w lipcu.
  • Magazyn bieg na orientację
    Mamy dla Was cos specjalnego - drukowany magazyn o biegu na orientację! Przedstawiamy Wam efekt kilku miesięcy pracy:
  • WOC nie tylko od strony sportowej
    Mistrzostwa Swiata jak co roku przynosza wiele nowosci i ciekawostek, nie tylko pod względem sportowym. Zebralismy dla Was garsć informacji z aren zmagań, ale też np. Kongresu IOF. 
  • Imprezy Mistrzowskie
    Dzis rusza 10mila, czyli jedne z dwóch największych i najbardziej kultowych zawodów sztafetowych na swiecie. Druga jest oczywiscie Jukola, która odbędzie się za miesiac. W międzyczasie będziemy sledzić Mistrzostwa Europy, a pózniej ME Juniorów, MS Juniorów (Młodzieżowców) i Mistrzostwa Swiata Seniorów. Jak się w tym nie pogubić i jakie daty wpisać do kalendarza? 
  • Puchar Swiata - Wrocław
    Najlepsi zawodnicy swiata, tłumy kibiców, piękne areny, ale przede wszystkim... piekielnie trudne trasy. Dla częsci zawodników pierwsze etapy PS miały być jedynie przystankiem w drodze do Mistrzostw Europy, czy w dłuższej perspektywie - The World Games 2017. Dla wielu zaskoczeniem było zapewne to, przed jakim wyzwaniem technicznym stoja i jakiej koncentracji będzie wymagać bieganie na Dolnym Slasku.
  • Krajowy Zjazd Delegatów PZOS - wybory!
    Podsumowanie ostatnich 4 lat w orientacji sportowej, wybór nowych władz Zwiazku oraz przyjęcie dalszych kierunków rozwoju i pomysłów na przyszłosć to tematy, które poruszono podczas Krajowego Zjazdu Delegatów 3 kwietnia w Warszawie.
  • Cała Polska biega z mapa w Twoim miescie!
    Szósty rok z rzędu akcja Cała Polska biega z mapa wpisuje się w kalendarz orientacji sportowej w Polsce. Jak będzie w tym roku, ile miast wezmie udział w akcji, czy padnie rekord frekwencji?
  • Edgars Bertuks i jego... marketing
    Jesli myslicie, że najlepszy Łotysz w biegu na orientację utrzymuje się z wojskowej wypłaty, to jestescie w błędzie. Przeczytajcie o 69 koszulkach, zaproszeniach na wywiady i celu na 2018 rok, innymi słowy: jak sportowiec może sam o siebie zadbać.
[WYWIAD] "Nauczyłam się mówić >>nie<<"
2016-12-14

Image title

Już za nieco ponad siedem miesięcy przed biegaczami na orientację The World Games 2017. Polacy chyba największe nadzieje wiążą ze sztafetą sprinterską. Jednym z jej filarów jest Iwona Wicha. Zawodniczka OK! Sport Warszawa w minionym sezonie musiała przede wszystkim dzielnie stawić czoło różnym przeciwnościom losu, stąd zabrakło jej w wielu startach. – Dziś jestem mądrzejsza o te doświadczenia – mówi w wywiadzie.

Jakby oceniła Pani miniony sezon w swoim wykonaniu?
Szczerze mówiąc to niezbyt dobrze. Moje plany odnośnie tego sezonu się nie sprawdziły. Ze względu na zdrowie występowałam jedynie w pierwszej części sezonu, a później musiałam już odpuścić. Tak naprawdę spędziłam w tym roku tylko 25 dni z biegiem na orientację, a w tym było 19 startów.


Czyli to zdrowie było główną przyczyną tak niskiej liczby startów?
W drugiej połowie sezonu tak. W pierwszej musiałam zaś godzić starty z moją nową pracą. Jestem teraz w Wojskowym Zespole Sportowym w sekcji pięcioboju wojskowego i to powoduje częste obozy. Mam pozajmowane weekendy, przez co nie mogę biegać tak często, jakbym chciała. A potem przytrafiły mi się perypetie zdrowotne. Na początku pobytu w wojsku chciałam zadowolić nie tylko siebie, ale też przełożonych i udowodnić, że dam radę we wszystkich konkurencjach pięcioboju wojskowego. Dlatego potrafiłam robić po 5-6 treningów dziennie. Czułam ciągłe zmęczenie, ale nie odpuszczałam, bo nie tylko sama wierzyłam w siebie, ale każdy liczył na szybkie efekty a jak były kolejne testy, to brałam tabletki przeciwbólowe i kofeinę. Niepotrzebnie. W końcu doprowadziłam się do takiego stanu, że miałam głęboką leukopenię i anemię. Przychodziłam na trening po zjedzeniu garstki płatków owsianych lub kromki chleba, a chciało mi się wymiotować. Teraz już wiem, że czasem lepiej odpuścić. Na pewno jestem mądrzejsza o to doświadczenie. Nauczyłam się mówić „nie” i nie będę w przyszłości na siłę dokręcać śruby, bo szkoda własnego zdrowia. Każdy sportowiec powinien słuchać swego ciała, kiedyś tak robiłam i biegałam dużo lepiej niż w sezonie 2016. Może udało mi się w tym roku w miarę pokazać na MŚ, które stanowiły moją imprezę docelową, ale tam niestety już pojawiały się pierwsze symptomy wykończenia organizmu, które jak zwykle zbagatelizowałam i potraktowałam jak zwykłe zmęczenie. 


W obliczu takich perypetii, czy 21. miejsce w sprincie podczas tegorocznych MŚ to dla Pani sukces czy porażka?
Wolałabym nie pamiętać o tych MŚ... Już nie chodzi nawet o miejsce, bo ono i tak jest całkiem dobre. Przyjechałam na tę imprezę z dobrym nastawieniem. Chciałam powalczyć, bo w zeszłym sezonie czułam, że gdyby nie jeden duży błąd na drugim punkcie kontrolnym, byłabym w stanie wejść do pierwszej „10”, a może nawet „6”. I  taki właśnie miałam cel. Pojechałam jednak na te zawody nie wiedząc, że zaczynają się u mnie te poważne problemy zdrowotne. W skrócie byłam „zajechana”, Jeszcze dodatkowo dopadło mnie przeziębienie, które wpłynęło na osłabienie organizmu. Teraz wspominam tegoroczne MŚ jako świetną możliwość pobiegania po mapie, za czym już zatęskniłam. Radość z biegania, przyćmiewał jednak fakt, że robiłam to na ibupromie i kofeinie i tylko właściwie dzięki temu udało mi się zająć -  w sumie – wysokie miejsce


Powiedziała Pani, że w 2015 roku w zasięgu było nawet 6. miejsce. Czyli Pani możliwości sięgają pierwszej „10”?
Wydaje mi się, że tak. W zeszłym roku miałam tylko jeden obóz z kadrą, gdzie biegaliśmy bardzo dużo na mapie sprinterskiej, ale to mi wystarczyło. Trenowałam wówczas trochę mniej, miałam inną pracę, byłam bardziej wypoczęta, dzięki czemu skupiałam się głównie na MŚ. To pozwoliło mi, nawet przy błędzie, zająć 16 miejsce. Parę sekund lepiej i byłabym w pierwszej „10”. W tym roku chciałam, żeby tak było, ale dyspozycja nie pozwalała


A który z tych nielicznych biegów z tego sezonu był najlepszy w Pani wykonaniu w tym sezonie?
Rzeczywiście tych startów było bardzo mało – 19 na cały rok. Z mapą spędziłam 25 dni, co jak na zawodowca jest mizernym wynikiem. Bardzo dobrze czułam się np. na MP w długodystansowym BnO. Lekko biegłam, wiedziałam, że mogę przyspieszać, z każdym krokiem kontrolowałam tempo, oddech. Czułam swój organizm. Na MP w sprincie w Łodzi byłam także zadowolona z 2. miejsca, ale już czułam że coś jest nie tak. Było mi bardzo gorąco, miałam coś w rodzaju duszności. Biegłam wtedy z temperaturą 38 stopni i chyba tylko przez upał nie odczuwałam tego jeszcze mocniej. Dość szczęśliwie udało się też zająć 1. miejsce w sztafecie sprinterskiej.


Którego założonego celu przede wszystkim nie udało się zrealizować?
Pierwszej „10” na MŚ. Gdybym była idealnie przygotowana to mogłam pobiec tak, żeby znaleźć się nawet w najlepszej „6”. Było mi trochę przykro, że nie trafiłam z formą, ale tak wychodzi jeśli  codziennie robi się po cztery albo i więcej treningów i nie ma się czasu na pełną regenerację. Najbardziej chyba jednak żałuję, że nie udało się wystartować we wszystkich Mistrzostwach Polski. Znowu nie było mnie na Klubowych Mistrzostwach Polski w sztafecie klubowej OK!SPORT i nie byłam w formie na dystansie średnim, gdzie zajęłam piąte miejsce. Wtedy jednak przechodziłam fazę  powrotu do treningów. We wrześniu byłam w takim stanie, że lekarz chciał mnie wysłać do szpitala patrząc na moje wyniki krwi. Na szczęście już jest lepiej. 


Myślałem, że wymieni Pani PŚ we Wrocławiu. Czego zabrakło, aby tam wejść do finału indywidualnie?
Chyba tak jak we wszystkich biegach w tym roku. Odpuszczenia w odpowiednim momencie treningów w ciągu tygodnia, żeby pojechać do Wrocławia „na świeżości” i móc „przycisnąć” w czasie startu, Biegłam, byłam troszkę „nieprzytomna”, zmęczona ciągłymi obozami. To się nawarstwiło i dało taki efekt.


Wraz z Aleksandrą Hornik znajduje się Pani w najlepszej „40” sprinterskiego zestawienia World Ranking. Jest między wami szczególna rywalizacja?
Szczerze mówiąc nie patrzę na ranking. Ważny jest dany dzień i zawody, gdy trzeba pobiec jak najlepiej. Mam nadzieję, że w tym roku przygotowanie będzie idealne i wtedy dam z siebie wszystko w najważniejszych startach. Ale jaki będzie wynik? To już zależy od dyspozycji dnia. Nie traktuję więc tej rywalizacji szczególnie. Skupiam się na sobie i nie wiem jakie cele ma przed sezonem Aleksandra Hornik. Ciężko tez się porównywać do zawodniczek które tak jak Ola poświęcają orientacji dużo więcej czasu ode mnie. 25 dni to pewnie kropla w morzu przygotowań na tle innych kadrowiczek. 


Sprint to Pani specjalność. W nowym roku skupi się Pani głównie na tej konkurencji?
Stawiam na wszechstronność. Prawda jest taka, że biegi sprinterskie zawsze lubiłam i chętnie je biegam, ale treningi w tej specjalności rzadziej się zdarzają. Dla mnie jedyna forma przygotowań do niej to Szybki Mózg, a poza tym głównie jeżdżę na treningi leśne, które często organizuje mój klub. Dlatego stawiam na wszechstronność, bo wszystko jest kwestią możliwości treningu


Jak Pani będzie się przygotowywać do nowego sezonu?
Dobre pytanie... Ogólnie rzecz biorąc chciałabym, żeby wyglądały jak najlepiej, żeby nie było jak w zeszłym roku tylko 25 dni z BnO. No i mam nadzieję, że jakoś się uda mi pogodzić treningi w różnych specjalnościach. Weekendy chciałabym spędzać częściej w gronie klubowym, na mapie, ze znajomymi i rodziną, czyli trochę więcej czasu na to  co lubię


A cele na przyszły rok?
Zrobić to czego nie udało się w zeszłym roku. Wystartować na wszystkich Mistrzostwach Polski. Chciałabym przede wszystkim wystartować w Estonii na MŚ. I mam nadzieję, że uda się to tak zrobić z formą, żeby wejść do pierwszej „10” w sprincie. Wszystko jednak zależy od planu treningowego.


A The World Games i sztafeta sprinterska w której Polacy z Panią w składzie bardzo dobrze spisywali się podczas PŚ?
Uważam, że w tej konkurencji mamy największe szanse medalowe. Na The World Games chciałabym pojechać, tylko że to będzie kolidować z moimi planami startowymi w pięcioboju wojskowym, więc jest to kwestia dogadania się z trenerem kadrowym i koordynatorem wojskowym. Wrocław przecież nie leży na końcu świata. 


Jest pani znaną w środowisku amatorką biegów górskich. To pomaga w BnO?
Lubię biegać po górach. To forma przygotowań nie tylko do BnO, ale też do crossu. Obozy zimowe w górach są dla mnie najlepszą podbudową formy sportowej jeśli chodzi o starty w najbliższych latach. Samo przygotowanie do BnO rozpocznie się kiedy będzie już cieplej, zapewne w marcu.


BnO, pięciobój wojskowy, biegi górskie, cross. Startuje Pani jeszcze w innych dyscyplinach?
Trenuje również towerruning, czyli biegi po schodach. To właśnie w tej dyscyplinie odniosłam swój największy tegoroczny sukces sportowy, gdy zostałam wicemistrzynią Europy. Ponadto uprawiam także ekstremalne biegi przełajowe np. Kill the Devill Hill, gdzie po przepłynięciu 50 metrów muszę jeszcze podbiec pod skocznię narciarską. Wtedy czuję, że żyję! To pomaga przygotowywać mi się dodatkowo do startów i spędzić trochę czasu z Piotrkiem [Piotr Łobodziński – przyp. WB]. Uważam, że w naszej dyscyplinie nie liczy się tylko ciągłe bieganie z mapą po lesie. Najpierw trzeba mieć doskonałą kondycję fizyczną, a mapę dokładać do coraz wyższego tempa biegu. Tak robiłam w zeszłym roku przed MŚ i może dzięki temu zajęłam wysokie 16. miejsce.
 
Z zawodu jest Pani dietetykiem. Wiedza z tego zakresu pomaga w budowaniu formy sportowej?
Tak. W 2015 roku wiedziałam jak optymalnie przygotować się pod względem żywieniowym do MŚ i czułam się na nich świetnie. Każdy z nas jest inny. Dostosowałam więc dietę pod siebie. Wiedziałam w jakiej ilości spożywać białka, minerały, kalorie i stosować suplementy.  Nie zawsze jednak się to udaje, bo na obozach muszę jeść to, co dostaję, a to nie zawsze pokrywa się z moimi zapotrzebowaniami.


Jest Pani aktywna w mediach społecznościowych. To ważna część w życiu współczesnego sportowca?
Tak. Media społecznościowe nie tylko pokazują naszą pasję, ale jednocześnie pozwalają rozwijać siebie w relacjach z innymi ludźmi. Dzięki temu możemy zachęcać innych do sportu. Udało mi się w ten sposób wciągnąć do BnO kilku znajomych, którzy wcześniej zarzekali się, że oni „po krzakach biegać nie będą”. Każdy postrzega sport inaczej, przez to różnorodność mediów społecznościowych ma tak duże znaczenie.


Na koniec – czego Pani życzy polskiemu środowisku orientacji sportowej?
Żeby nas, biegaczy, było więcej i – to już bardziej egoistyczne - żebyśmy mieli więcej okazji do wyjazdów z klubami na różne interesujące imprezy. 


fot. WorldofO.com


~Wojciech Bajak
11.08 Stawiam Pierwsze Kroki z Mapą i Kompasem - etap110.21 V Bukowa Cup - Etap 310.20 V Bukowa Cup - Etap 210.19 V Bukowa Cup - Etap 110.14 Mistrzostwa Polski, Mistrzostwa Polski Masters - Mistrzostwa Polski w biegu średniodystansowym10.13 Mistrzostwa Polski, Mistrzostwa Polski Masters - Mistrzostwa Polski w biegu nocnym10.07 Puchar Warszawy 2018 - Bieg średniodystansowy10.07 Mistrzostwa Śląska w BnO - klasyk10.07 Mistrzostwa Pomorza i Kujaw - Runda 12 - średniodystansowy BnO10.06 Mistrzostwa Pomorza i Kujaw - Runda 11 - średniodystansowy BnO10.06 Mistrzostwa Śląska w BnO - dystans średni10.06 Puchar Warszawy 2018 - City race10.06 Mistrzostwa woj. pomorskiego - bieg nocny10.06 Puchar Warszawy 2018 - Bieg nocny10.06 Mistrzostwa woj. pomorskiego - dystans średni09.30 MMM strefa D - Bieg klasyczny09.30 MMM strefa A - dystans klasyczny09.30 MMM strefa C - etap 3 klasyk09.29 MMM strefa A - Sprinterski BnO09.29 MMM strefa D - Bieg sprinterski09.29 MMM strefa B - bieg klasyczny09.29 MMM strefa C - Etap 1 sprint09.29 MMM strefa B - bieg sprinterski09.23 Mistrzostwa Warmii i Mazur - średni09.22 Mistrzostwa Polski, Mistrzostwa Polski Masters - Mistrzostwa Polski na dystansie klasycznym09.22 Mistrzostwa Warmii i Mazur - klasyk09.16 Mistrzostwa Warmii i Mazur - V Puchar Elbląga Puchar Pomorza Mistrzostwa Warmi i Mazur - klasyk09.16 Dolnośląski Festiwal BnO - bieg średniodystansowy09.15 Dolnośląski Festiwal BnO - bieg sprinterski (nocny)09.15 Mistrzostwa Warmii i Mazur - Starówka Wieczorową Porą 4 Mistrzostwa Warmii i Mazur - sprint09.15 Mistrzostwa Warmii i Mazur - V Puchar Elbląga Puchar Pomorza Mistrzostwa Warmi i Mazur - średni09.15 Mistrzostwa Łodzi w nocnym bnO - etap 109.13 Stawiam Pierwsze Kroki z Mapą i Kompasem - etap109.08 Klubowe Mistrzostwa Polski II runda - Etap 2 - bieg średniodystansowy09.07 Klubowe Mistrzostwa Polski II runda - Etap 1 - sprint nocny09.01 Puchar OK!Sport - Mistrzostwa Mazowsza w nocnym BnO09.01 Puchar OK!Sport - Warszawska Olimpiada Młodzieży w Klasycznym BnO08.25 Grand Prix Pomorza 2018 - Etap 208.24 Grand Prix Pomorza 2018 - Etap 108.11 Grand Prix Polonia - Etap 2
Bitner MarcinFormella KorneliaGadecki MichałGrono MiłoszHyjek AdamKurek JolantaKreft OliwiaKrzywda TomaszMikołajczak JuliaPaszyński JózefPerduta AleksandraSzamota OtyliaSchmidt AnnaWoźniak JanŁubis MichałŻyczymy sukcesów!
POLECAMY
MEDIA
PARTNERZY
Serwis wykorzystuje pliki cookies, używanie serwisu zielonysport.pl oznacza zgodę na ich zapis i wykorzystanie. Więcej w informacja o używaniu plików cookies